Marturia arh. Dan Hanganu ( Canada )
(...)"Am fost asistent la Doicescu cateva luni inainte de a parasi tara in 1970 si atentia mea era cu totul in alta parte daca va ganditi la atmosfera de atunci
si la tot ce insemna planificarea timp de 3 ani a "fugii" mele si a Ancai, va dati seama ce era in mintea mea. Obsesia, frica, indoielile si mai ales o oarecare vinovatie fata de parinti, prieteni si integritate in general, toate
la un loc si separat mi-au tulburat restul amintirilor pe care o situatie normala le-ar fi inmagazinat
Am fost foarte bun prieten cu Keke , baiatul cel mare ( Dumnezeu sa-l ierte ) si mai tarziu cu Patsi care fiind mai mic in acea perioada nu facea parte din contingent.
Profesore era un om deosebit dela prima vedere: calm, impunator, rabdator si cu un zambet cuceritor : pe fata serioasa, brazdata de riduri aparea soarele !
Impecabil imbracat, usor aplecat intr-o parte cand te privea, te domina cu mainile blajine, intarite de lucru si sculptate de artrita.
Era o placere sa-l asculti depanand amintiri si impresii din alte locuri, necunoscute pentu noi dar pe care in ascuns speram
sa le vedem in curand....
Doamne ce cultura si ce decent fel de a o etala !
Evident ca nu puteam sa-i spun nimic de planul meu dar sunt convins ca
m-ar fi aprobat
Bunul meu prieten Niki Perianu, asistent la Doicescu, " fugise "...
Dupa el, bunul meu prieten Vol Pastia, asistent la Doicescu, " fugise" si el
ce hazard, acum era randul meu.
pe ei aveam sa-i revad la Paris, pe Profesore... niciodata
Acum cativa ani mi s-a decenat Medalia onorifica " Octav Doicescu ",
ce onoare o poate egala ?
cu stima
Dan Hanganu
Marturia arh. Costin Pastia, Paris
Avem cu totii in viata
ocazia de a intalni oameni deosebiti care ne marcheaza in mod durabil
si in oarecare masura ne si orienteaza destinul.
Aveam douazeci si cinci de
ani cand l-am intilnit pe Profesor ; lucram la Insitutul Proiect
Bucuresti dupa absolvirea Facultatii de Arhitectura
Il cunosteam din facultate
dar, spre regretul meu, nu fusesem elevul lui, socotindu-l insa,
printre profesorii nostri, personalitatea cea mai interesanta.
Nu pierdeam niciuna din
conferintele lui, care ieseau total din contextul locurilor comune
pe care sistemul educativ socialist ni le servea in mod curent .
Inafara de distinctia si
farmecul fizic pe care il degaja, mi se parea o persoana aparte, greu
de clasificat, greu de perceput cu atat mai ciudata cu cat facea
obiectul unor controverse destul de pasionale in lumea arhitectilor
Imi amintesc ca din
prelegerile sale, rostite intotdeauna fara note, se degaja un fel de
magie cu totul aparte, care ma fascina, dar care si astazi mi-ar fi
greu sa o definesc nefiind legata direct de practica profesionala,
ci mai curand de o reflectie generala privind implicatiile
arhitecturii in viata, cultura si arta, reflectie exprimata cu
eleganta si farmec.
Cu timpul mi-am dat
seama ca facea parte din acea categorie de oameni exceptionali care
au facultatea de a cataliza atentia prin simpla lor prezenta, chiar
inainte de a se exprima, iar cand se exprima, capta imediat interesul
tuturor ; contrastul era foarte mare fata de ceilalti vorbitori
care mi se pareau , in comparatie - neinteresanti sau vulgari.
Un alt
element care imi starnea curiozitatea era deasemeni nepotrivirea
intre realizarile sale din anii treizeci, remarcabile prin
creativitatea lor si clasicismul neasteptat a realizarilor
ulterioare.
Care erau
elementele comune ale acestor trasaturi diverse avand ca sursa o
personalitate in mod evident remarcabila dar foarte dificil, cel
putin pentru mine, de descifrat ?
Am considerat deci, drept
o mare sansa aceea de a fi solicitat sa fac parte din «
colectivul » ( asa se spunea pe vremea aceea ) profesorului
Octav Doicescu pentru proiectul Institutului Politehnic. Si chiar a
fost o mare sansa.
Am avut astfel ocazia sa
cunosc crezul profesional al profesorului, o gandire originala si
curajoasa – dar prea putin potrivita epocii aceea care ne impunea
conformismul disciplinei socialiste.
Metoda de lucru a
Profesorului Doicescu era total diferita de tot ceeace cunoscusem
pana atunci pentru simplul motiv ca obiectivul care si-l fixase
decurgea din rolul pe care considera ca trebuie sa-l asume un creator
in conceptia unui ansamblu arhitectural de o importanta de nivel
national
Pentru noi, colaboratorii
si asistentii sai ,cautarile noastre erau deosebit de pasionante
prin faptul ca nu ne impunea forme si expresii arhitecurale
predeterminate ci ne sugera sa contribuim cu propria noastra
creativitate la exprimarea in volume si detalii a unelor principii
de baza pe care ni le impartasea
Nu era intodeauna usor
de inteles fondul gandirii profesorului; un oarecare efort era
necesar din partea celor care il ascultau deoarece se exprima de
cele mai multe ori aluziv sau metaforic asa incat cei care nu aveau
un minimum de interes sau de disponibilitate intelectuala nu prea
pricepeau despre ce era vorba; Octav Doicescu profesa o forma de
eleganta elitista a exprimarii si nu accepta sa-si coboare
discursul la nivelul celui mai mic denominator comun.
Incet – incet, in
contact zilnic cu el, am inceput sa patrund orientarile de baza
destinate sa ne ghideze in cautarile noastre
Octav Doicescu considera
ca proiectul de arhitectura este un act fundamental si identitar de
cultura, el adresandu-se intregii societati pe care o reprezinta,
arhitectul trebuind - prin activitatea sa - sa se inscrie in
filiatia artistica, a grupului cultural istoric si etnic din care
face parte.
Era de neconceput deci de
a prelua diverse modele, influente exotice, sau formule la
dispozitia tuturor, inspirate de publicatiile internationale.
Modernismele strict si
sarac functionale, rezultat direct al productiei industriale si a
unei gandiri sumar-utilitare nu corespundeau in niciun fel ideii
umaniste de complexitate si armonie spre care aspira Profesorul. Mai
tarziu, intr’o perioada ulterioara, s’au manifestat pe plan
mondial o suma intreaga de teoreticieni care, exact ca Profesorul
Doicescu, au formulat aceleasi rezerve fata de un modernism simplist
si amnezic .
« Cand nu stim
sa facem, ne intoarcem la parinti » spunea uneori Octav
Doicescu pentru a ilustra ideea continuitatii culturale fara de
care nu se putea concepe o realizare de valoare - menita sa
dainuiasca si sa imbogateasca fondul cultural al unei tari.
Principiul « Stilului International « afirmat de
celebra « Charta a Atenei » care propunea supunerea
tuturor culturilor diferite unei uniformitati de « stil
modern » mondial nu il interesa in niciun fel.
Imi amintesc cu emotie de
colocviile noastre teoretice in fata schitelor afisate pe perete,
fiecare dintre noi contribuind la elaborarea critica a proiectului,
si confruntand imaginile propuse cu principiile care trebuiau sa ne
ghideze.
Profesorul stia sa creeze
o ambianta de pasionata emulatie si creativitate pe care o domina cu
calm si autoritate. A ramas oare astazi ceva lizibil din eforturile
depuse de noi acum aprope jumatate de secol in plin conformism
socialist??
Eram surprins sa constat
ca intr’o epoca de constrangeri si confuzie intelectuala, asistam
la actiunea unui om care nu numai ca avea curajul de a-si formula
convingerile dar si acela, mult mai rar, de a le si pune in
practica. Imi dau seama ca pentru noua generatie, care nu a cunoscut
vremurile respective, lucrul acesta este greu de inteles.
Drumurile noastre s’au
despartit ; avusesem o licarire de speranta la un moment dat -
la mijlocul anilor 60 – cand s’a putut crede intr’o inseninare
a climatului politic si intelectual. Dar iluzia nu a durat.
Demersul original al
Profesorului nu se incadra foarte bine in vederile Institutului de
Proiectare, preocupat exclusiv de indeplinirea planului socialist,
termene de predare , randament, etc.
Felul in care functiona
atelierul Doicescu a sfarsit prin a fi perceput ca o tentativa de
disidenta iar autoritatile de partid, prin persoana unui director
supid si ingamfat au decis sa puna capat acestei situatii. Orizontul
nostru se intuneca.
Am luat drumul
instrainarii , ca multi dintre colegii mei.
Criteriile si reperele
care ne-au determinat in aceasta a doua viata au fost, fireste
diferite, primul imperativ al exilatului fiind supravietuirea. Am
asistat la evolutii ale societatii pentru care nu fusesem pregatiti
si care deseori le-am regretat : consumerism, star-sistem ,
facilitate, etc. Valoarea permanentei la care aspira Octav Doicescu a
fost in mare parte uitata in favoarea provizoratului si a unui
beneficiu imediat si efemer.
Noi, in calitatea noastra
de « alieni » nu puteam decat sa ne adaptam , cu
succese diverse.
Anii , multi ani, au
trecut. Cu totii ne-am schimbat ; imi dau seama ca sunt mai in
varsta decat era Profesorul cand il asistam la Facultatea de
Arhitectura la lucrul de atelier cu studentii.
Am practicat profesiunea
de arhitect in diverse feluri si pe diverse meridiane, cu dificultati
mari si modeste succese, dari mi se intampla uneori sa ma gandesc in
trecut si amintirile se prefac in vis . Pastrez si azi in mine
momentul colaborarii si, poate chiar - a prieteniei - cu Profesorul
Octav Doicescu - ca
un minunat si privilegiat episod al vietii si carierii mele
profesionale .
Costin
Pastia
Paris
– Roma, Februarie 2013
Marturia arh. Adrian Mahu relatata de arh. Alin Toma Negoescu
Colegul
meu, dr. arh. Adrian Mahu, autor al recentei carti “ Arhitectii si
exilul “, cu preocupari similare, dar mai timpurii (in 1980 si- a
dat teza de doctorat “ Specificul national in preocuparile
arhitectilor din diferite tari”) , a avut amabilitatea sa- mi spuna
cateva cuvinte despre profesorul sau de atelier, arh. Octav Doicescu:
Acesta
i- a fost profesor in anii IV, V si VI , adica 1965, 1966 si 1967. La
diploma, datorita intrigilor unui coleg care i- a luat locul, diploma
nu si- a dat- o cu prof. Doicescu, cum ar fi dorit, ci cu prof. St.
Manciulescu. In 1980, deoarece prof. Doicescu venea tot mai rar la
Scoala, indrumatorul tezei de doctorat i- a fost prof. Mircea
Alifanti.
Pitestean
fiind, Adrian Mahu auzise de Octav Doicescu stiind ca acesta este
autorul Cercului Militar din Pitesti. In facultate Doicescu avea o
aureola aparte. El era “ Il Professore”. Discret, modest,
ingrijit imbracat- avea permanent camasa alba impecabila, fuma
necontenit tigarile sale, Kent- lungi.
Asistentii
lui Doicescu erau: Costin Pastia, Villy Juster, Victor Aslan, Petre
Swoboda. Adrian Mahu isi aminteste ca asistentii ii ajutau putin pe
studenti.
Octav
Doicescu, la corectura, vorbea uniform, monoton, monologa. Uneori se
adresa direct : “ Ce este arhitectura ? Belgic, adu, te rog,
ceasca aceia de cafea. Uitati- va cu atentie la toarta ei. Cine face
o toarta buna, face arhitectura…"
Alt
episod. Colegul, Constantin Armand, palid, “omul cu fata de ceara”
cum i se spunea, a venit odata, la corectura, cu o solutie de partiu
curioasa. Parca desenase amoebe. La nedumerirea profesorului,
studentul raspunde: “M- am inspirat de la protozoare…”
Replica profesorului: “Cand ramai falit, te intorci la
parinti ! ” Ideea ca protozoarele sunt parintii nostri, denota o
filosofie intreaga…
Uneori se
ducea direct la planseta unui student. Asa s- a trezit Mahu cu
profesorul langa el, proiectul fiind un Hotel la Tulcea. I se
adreseaza studentului spunandu- i sa scoata liftul din ochiul,
largit, al scarii. Acesta n- a fost promt si dupa putin timp,
Doicescu intra in atelier, se duce direct la planseta studentului
si- i spune : “ Pitestenii nu sunt asa de incapatanati…”
Dupa o luna, profesorul vine direct la planseta studentului,
constata schimbarea amplasarii liftului si, cu mana pe umarul lui
Adrian, ii spune o vorba buna.
Doicescu
se impunea usor in fata asistentilor sai, cu “ fata lui de Spencer
Tracy”, spune Adrian Mahu. Avea carisma. Impunea respect. Era de
stanga, provenind dintr- o familie de constructori; avea expresii
savuroase: “ Va vad mai spoiti …”
Doicescu
spunea ca Teatrul de Opera “ nu- l reprezinta”.
Octav
Doicescu nu a intervenit cand fiul sau cel mare, Keke, a iesit
arhitect si a fost trimis in stagiu la Oradea. Aici acesta s- a
casatorit cu Anne- Marie, sora colegului Arnold Szabo.
In
perioada cand redactorul sef, arh. Stefan Ionescu scria in
ARHITECTURA despre “Sistematizarea
satelor”, Doicescu intervine la indrumatorul de doctorat al arh.
Mircea Stancu, in favoarea acestuia, care avea ca teza de doctorat o
“mica locuinta mestesugareasca” si nu “ arhitectura
traditionala “.
Adrian
Mahu spune ca Octav Doicescu nu statea mai mult la planseta lui
Belcic sau Scafa (fruntasii grupei), decat la planseta lui.
Dupa ce i-am spus ca, probabil, profesorul il aprecia, Adrian si-a
adus aminte ca a primit acasa o scrisoare de la profesorul Doicescu,
in care acesta ii scria, la cativa ani dupa terminarea facultatii de
catre Mahu: “ ca se simte izolat, conversatii despre arhitectura
nemaipurtand demult ”.
Adrian
si-l aminteste pe Doicescu stand la planseta de vorba cu profesorul
celeilalte grupe ce functiona in atelier, Tiberiu Niga. Acesta era la
fel de ingrijit ca Doicescu, dar nu se imbraca in cenusiu ca acesta.
Avea in plus butoni de aur la camasa, bricheta de aur si ochelari cu
rama tot de aur. Discutau singuri in apropierea studentilor “unde
le-ar place sa traiasca”. In Mexic, a raspuns Doicescu. Fusese in
vizita in Mexic intr- o delegatie a Uniunii Arhitectilor (eram la
curent cu Cronologia “ Doicescu si epoca sa ”, referat abia
terminat de mine la scoala doctorala).
Adrian
Mahu isi aminteste ca l-a vazut pe profesor la Pitesti, cand acesta
venise ca delegat la Plenara Arges a UAR, in 1969. Profesorul s-a
apropiat prietenos de fostul sau student si i s-a adresat amabil.
Ultima amintire lasata de profesor: MODESTIE SI NOBLETE .
Acesta era cel care era numit, cu dragoste, de
tineri: “ Papa’ Doicescu”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu