Conacul Alimanisteanu de la Bilcesti (1938)














Înainte de Revoluţie, conacul cu pricina era o mândrie a locuitorilor din zonă, nu de puţine ori dictatorul Nicolae Ceauşescu fiind găzduit pentru câteva zile, în luxoasele încăperi ale sale. Oamenii locului ne-au mărturisit că, la vremea respectivă, bucătăria şi sala de mese erau dotate cu mobilier ultimul răcnet, putând hrăni o delegaţie de până la 200 de oameni. Anii au trecut, Ceauşescu a fost uitat, la fel ca şi frumuseţea de odinioară a conacului.





Schitele lui Octav Doicescu pentru conacul Bilcesti, aflate in arhiva Andrei Doicescu, în custodie la Uniunea arhitectilor.






Cîteva detalii ale arhitecturii conacului



La aproximativ 500 metri se gaseste casa guvernatorului PNR Mugur Isarescu, unde vine in fiecare vara.


Dupa doua serii de închisori comuniste, Dimitrie Alimanisteanu, proprietarul domeniului Alimanisteanu, are o moarte suspecta în 1953 : a "cazut" din tramvai...
Dimitrie Alimanisteanu a fost înmormîntat în capela de la Bilcesti. 

MARTURII ALE UNUI LOCALNIC DESPRE ISTORIA POST DECEMBRISTA A CONACULUI DE LA BILCESTI (din presa argeseana)










“Cabinetele I şi II au fost proiectate de Petre Filatu”


Vasile Burnei a continuat şirul istorisirilor despre arhitectul stabilit la Măţău. „Dânsul a făcut proiectul pentru Casa Poporului, împreună cu arhitecta Anca Petrescu. Cabinetul I, Cabinetul II sunt proiectate de dânsul, arhitectul Filatu. Eu am cunoscut-o pe doamna Anca Petrescu, şefa proiectului Casei Poporului, pentru că a venit la mine în casă, în timpul lui Ceauşescu. În casa mea au venit mai mulţi: ministrul Apărării, generalul Vasile Milea, fostul director al Spitalului Militar, generalul Stănicioiu.”, a povestit localnicul.





„L-am cunoscut şi pe Dumitru Alimănişteanu. A venit şi el la noi. A murit aruncat de cei de la Securitate din maşină în faţa tramvaiului. Mama lui a fost prima femeie avocat din lume.” Întorcându-se către Bilceşti, ne-a arătat: „Acolo este Castelul Alimănişteanu. Nenorociţii au tăiat pădurea, până i-a luat boala. Castelul trebuia să fie pentru Regele Mihai. Apoi a vrut să facă în el un sanatoriu pentru bolnavi, pentru tuberculoşi. Acoperişul i-a ars într-o vreme şi acum este distrus.”





4 comentarii:

  1. Buna seara,
    In primul rand imi cer scuze ca v-am scris intr-un spatiu destinat comment-urilor si nicidecum mail-urilor , dar nu am gasit link-ul de contact...
    Numele meu este Cosmina Marcu Ruxandra si sunt studenta in anul 6 la Facultatea de Arhitectura. Dupa cum stiti déjà, licenta in cadrul studiilor de arhitectura presupune elaborarea unui proiect care sa ilustreze cunostintele acumulate de-a lungul anilor de studiu, precum si atitudinea si afinitatile personale legate de diverse curente si programe de arhitectura.
    Alegerea subiectului de diploma, ramane la latitudinea studentului, iar eu mi-am ales ca lucrare restaurarea si reconversia Castelului Alimanisteanu de la Bilcesti proiectat de marele architect roman Octav Doicescu.
    Problema pe care o intampin este ca , din pacate, nu reusesc sa obtin un minim de documentatie absolut necesara in cazul unor astfel de proiecte . Sunt intr-o continua naveta intre Arhiva ASAS Bucuresti si Arhivele judetului Arges fara un final prea luminos deoarece fiecare zice ca nu detine nimic concludent despre acest subiect si ma trimite la altcineva.
    Deoarece edificiul este clasificat drept monument istoric, doar un releveu actual, pe care oricum trebuie sa il realizez, nu imi este suficient pentru a demara proiectul de licenta
    pe acest subiect si imi este foarte greu sa renunt la acesta tema ca lucrare de diploma .
    Imi este greu sa renunt deoarece acest gen de proiect rezoneaza cu propriile mele idei si valori , cu aspiratiile si convingerile mele de student arhitect. Desigur, as putea sa gasesc pe acesta tema de restaurare si reconversie alte variante…din nefericire, monumente de arhitectura abandonate si uitate de timp sunt la tot pasul in Romania ,dar Conacul de la Bilcesti este special pentru mine, si din punct de vedere sentimental . In plus cel care a proiectat conacul, d-nul arh. Octav Doicescu este unul dintre modelele care mi-au indrumat pasii de-a lungul facultatii prin atitudinea dumnealui fata de arhitectura si mai ales fata de arhitectura din Romania.
    Cam acesta este rezumatul rezumatului situatiei din care va scriu. Am vrut sa va povestesc cat mai scurt si la obiect tot contextul din care va scriu .
    Unul dintre motivele pentru care v-am scris este faptul ca aveti postata pe blog o poza ce prezinta o perspectiva si o schita de plan a conacului . Pentru mine acea schita a planului poate fi un punct de plecare valid al proiectului de diploma asadar orice detaliu sau sugestie prinvind respectiva schita este importanta pentru mine.

    Va multumesc pentru timpul acordat.
    Toate cele bune,

    Cosmina Marcu Ruxandra.

    RăspundețiȘtergere
  2. Aici,la CASTEL,în anul 1963,am urmat cursurile,pt anul 3,al ȘCOALEI TEHNICE HORTICOLE BILCEȘTI,ce funcționa pe lângă INSTITUTUL de CERCETĂRI HORTI-VITICOLE BILCEȘTI,condus de Domnul DIRECTOR,INGINER POPA C.,având ca profesori cercetători pe familia ingineri BĂDESCU,profesor inginer cercetător de PROTECȚIA PLANTELOR,POPESCU,că maiștri instructori Domnii tehnicieni CÂRSTEA și NISTOR.....DUPA ANUL 1964,an de practică în producție,în luna iunie,am susținut examenul de absolvire și PROIECTUL DE DIPLOMĂ,după care am activat o vreme la CAP OLĂNEȘTI,unde aveam contractul de muncă,înheiat la începerea cursurilor ....Eu fusesem proaspăt absolvent,a ȘCOALEI PRIFESUONALE HORTICOLE,DE TREI ANI,din OLĂNEȘTU SAT,județul VÂLCEA ! ....Î-mi amintesc cu plăcere de acest frumos CASTEL,unde funcțuinau sălile de clasă și laboratoarele INSTITUTULUI,de peisajul minunat,unde erea situat,de întinsele suprafețe cu pomi fructiferi,de multe soiuri valoroase,cultuvați pe terase,care ereau subiectul cercetărilor pomicole

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă numesc TEHNICIAN HORTICOL (PENSIONAR) MACARE ALEXANDRU,din BĂILE OLĂNEȘTI,jud Vâlcea,domiciliez în strada PARÂNGULUI 35,cod poștal 245300,telef 0729/380538. ...asta dacă e nevoie de alte relații

      Ștergere